Recruitment agentura Menu

Rozhovor se CEO dreamBIG aneb Martin Gažo u podrobné zpovědi / Proč obdivuje Arnolda a rád se stěhuje?

Abyste se o dreamBIG dozvěděli něco důvěrnějšího, než si přečtete v medailonku na webu, vyzpovídali jsme našeho zakladatele Martina. Odpoví na očekávané otázky, a možná přidá i nějakou zábavnou historku „z natáčení“. Zjistěte, kde a jak vznikl název dreamBIG nebo proč Martin tak rád mění sídlo firmy…

Tak, Martine, začneme tou nejzákladnější otázkou. Jak tě napadlo založit si firmu?

Ještě, než jsem založil dreamBIG, pracoval jsem v agentuře s víceméně stejným zaměřením. Už tehdy jsem ale pracoval hodně autonomně, snažil se dělat si věci sám a po svém. Agentura mi sice dávala skvělé zázemí, ale zkusit si jít svou vlastní cestou nakonec bylo lákavější. Zvítězil u mě byznys mindset, a taky už jsem nechtěl dělat za fix. Díky vlastní cestě jsem se mohl vyhnout spoustě zdlouhavých schvalovacích procesů atd. Založením vlastní firmy se mi splnil sen: hledat špičkové lidi pro špičkové firmy. Tento sen stále platí, jen se v podstatě posouvá k vyšším metám. Zjednodušeně řečeno, největší klient z doby před pěti lety by dnes byl asi nejmenší. Hlavním cílem pro mě dál zůstává dělat věci kvalitně a zároveň efektivně.

Co pro tebe znamená název dreamBIG?

Název by měl lidem říct: challengujme se ve velkém. Nemusíme být Elon Musk, ale každý z nás může překonat svoje limity. A překonáním limitů může být například změna práce, což není vždycky lehká věc. dreamBIG znamená udělat krok. Někdy vedle. Ideálně ale kupředu. A často tam, kam člověk ani netušil, že by mohl dojít.

Jak jsi k názvu dreamBIG došel?

Název vznikl úplně náhodně, u piva s bráchou v Lokálu. Od názvu se ale odvíjí velká spousta věcí. Každý totiž hlášku „dreamBIG“ vnímá jinak. Což je dobře. Může to znamenat například posun z nudné práce v bankovnictví směrem k dreamjobu v sektoru healthcare. Několikrát v životě už jsem slyšel slova „Marťas, našel jsi mi dreamjob“. A protože to nebylo jen jednou, věřím, že to není náhodou. Jedna kolegyně vždycky tvrdí, že chce v dreamBIG zůstat až do penze, protože ji práce naplňuje. A to je to, o co mi šlo, a co by dreamBIG měl znamenat.

S jakými typy kandidátů v dreamBIG nejčastěji pracujete?

Vyhledáváme spolupráci s profíky. Většinou jde o vysokoškolsky vzdělané lidi, kteří se nebojí práce. Spojujeme se s lidmi, kteří nejsou líní a do své práce skutečně investují. Díky jejich píli jim pak pomáháme udělat krok dopředu, směrem ke špičkovým společnostem, se kterými spolupracujeme. Stejná měřítka platí i pro naše zaměstnance. A naše klienty. Doporučujeme jen lidi, kteří jsou opravdu kvalitní, klidně i na poměrně vysokou pozici jako CTO. Případně dokážeme pomoci vytvořit pozici na míru podle daných skills a požadavků.

Netajíš se tím, že tvým velkým vzorem je Arnold Schwarzenegger. Proč právě on a čím tě inspiruje?

Arnoldovu knihu „Total Recall“ jsem četl poprvé v zimě roku 2013. Do té doby jsem ho vnímal pouze jako svalnatého herce. Pak jsem v něm ale objevil renesanční osobnost. Být multi-oborově top na světě v dnešní době, kdy mají největší osobnosti většinou úzkou specializaci a svému oboru se věnují od malička, je úžasné. Arnold uspěl ve výzvách sportovních, uměleckých i politických. V na sobě nezávislých odvětvích dokázal vždy dojít až na vrchol. Proto se snažím od něj přebírat mindset, že sny se můžou plnit a je to jen a pouze o nás. Limity jsme my sami. Po dočtení Schwarzeneggerovy knížky jsem začal makat jinak. Každé ráno jsem vstával s tím, že jsem ještě nesplnil to, co jsem chtěl. Bušil jsem do toho mnohonásobně víc. A tak jsem se tehdy za asi 8 měsíců vyšvihl na pozici jednoho z nejlepších recruiterů.

Už tak nějak víme, proč a jak. Kdy přesně ale dreamBIG vznikl?

Oficiální vznik dreamBIG je, pokud se nepletu, 12. květen 2016. Pracoval jsem na tom ale už pár měsíců předtím. Paradoxem je, že až teď budu v podstatě první měsíc garantem firmy. Nemám totiž vysokou školu, takže jsem nejdřív musel nabrat 5letou praxi v recruitmentu, abych byl úřady považován za dostatečně zodpovědnou osobu. Něco jako kdyby Pohlreich – prosím berte to s notnou dávkou nadsázky – neměl licenci a musel oficiálně stavět své podniky na jiném kuchaři, který je sice pod ním, ale licenci má. U vzniku dreamBIG se mnou byl i kolega Marek Pavlíček, se kterým už to táhnu snad šest let.

Sídlo dreamBIG se poměrně často měnilo. Proč? A uvažuješ o nějakém stěhování i aktuálně?

Často jsme se stěhovali proto, že strašně rád objevuju nové hospody a restaurace v okolí :). Úplný začátek dreamBIG byl na Andělu, kde to bylo fajn. Potom jsme se asi na rok a půl usídlili V Jámě, vedle Vodičkovy ulice. Tam jsme měli první samostatné officy. Z Jámy jsme se pak přesunuli zpět na Anděl do jednoho hubu. V hubu jsme utvořili super partu s dalšími firmami. Vzájemně jsme si pomáhali, doporučovali klienty a pravidelně se setkávali. To trvalo asi rok. A pak přišlo stěhování na současnou vinohradskou adresu. Tady už máme office, který už stojí za to. Máme to tu připravené k dlouhodobému fungování a nechybí věci jako vlastní zasedačka nebo game room. Týdny jsme strávili v IKEA, sami měnili koberce a vybavovali kanceláře nábytkem, takže se nám hned zase stěhovat nechce. Navíc v současné době covidu to není moc praktické.

Teď k důležitějším věcem – k penězům. Nastíníš třeba, jak moc se změnily vaše příjmy od startu až doteď?

Když to vezmu hodně rychle, tak každý rok zvyšujeme obrat o cca 40 %. Na začátku jsme byli na asi 2 milionech, dneska je to kolem 10 milionů. I proto věrím, že to děláme dobře. My každý rok obsadíme třeba jen 30-40 lidí, ale tím, že jsou to hodne velcí IT specialisti, tak se jedná o vyšší částky.

Kde vidíš ty osobně největší posun od startu dodnes?

Rok 2016 byl hodně o mně. Pojetí bylo poměrně individualistické a závislé na mojí osobě. Dneska už je to celé o týmu. Fungujeme jako komplexní brand, ne jako jednotlivci. Když jsem v roce 2016 nabíral juniora, byl jsem happy, že do dreamBIG někdo chce. Dneska už si můžeme vybírat. Cílíme na seniornější lidi, kterých je ale v oboru málo. V tomhle jsme laťku určitě zvýšili.

Klasická pohovorová otázka – kde vidíš dreamBIG za pět let?

Priorita je dělat služby pořád kvalitně. Nepolevovat. Asi nečekám úplně raketový růst a velký příliv nových zaměstnanců. Rozšířit tým chceme, ale jen zlehka. Chceme hlavně opravdové specialisty. Taky bychom chtěli pokrývat IT sektor víc vertikálně. Dosáhnout opravdového soužití s kandidátem a pokrýt jeho růst v delším životním období. Třeba od vývojáře přes teamleadera až po CTO.

Myslíš i na expanzi do zahraničí?

Podmínkou je primárně to, abychom fungovali pořád stejně kvalitně, případně ještě kvalitněji. Určitě bychom nechtěli expandovat za cenu poklesu kvality, nebo velké fluktuace lidí. Nechceme být průtokový ohřívač.

Čím je dreamBIG jiný než ostatní firmy s podobným nebo stejným zaměřením?

Podle ohlasů z trhu víme, že to děláme dobře. Osobně si myslím, že spousta jiných firem nemá ten drive a energii. Dělají to roky stejně a nikam se neposouvají. dreamBIG má organický růst, snažíme se profesionalizovat. Důležitá je i firemní kultura. Všichni jsme srdcaři. Máme k sobě velkou a dlouhodobou důvěru. Držíme se zásadních hodnot jako loajalita, férové chování, transparentnost. Za tím si stojím. Kdokoli někdy odešel z dreamBIG, neřekl, že něco nebylo fér nebo „mu něco dlužíme“. Když se s lidmi loučíme, tak nikdy ne ve zlém. 

Když dreamBIG pořádá svoje eventy a meetupy, jak se dostáváš ke kontaktům na kapacity z IT? A jak na nabídku „promluvit k ostatním“ reagují?

V Česku je trh malý, a velkou váhu tak mají osobní doporučení. Takže se ke kontaktům většinou dostanu díky osobním vazbám. Často nás propojí někdo jiný, koho oba známe. Reagují většinou super. Dává jim to smysl. Nechodí si přihřívat vlastní polívčičku, nebo vychvalovat dreamBIG. Snaží se prostě, stejně jako my, předat komunitě něco zpátky. Tím, že pro ně vytváříme obsah. Nepamatuju si na nikoho, kdo by nějak víc váhal, jestli do toho jít. Maximálně se báli, jestli nebudou povídat hlouposti. Po pár minutách ale vždycky měli jasno. Chceme prostě dát lidem a komunitě něco nazpět.

NAPIŠTE NÁM

Nemáme chatbota, ale máme kolegy kteří odpovídají na vše a včas (maximálně do 48 hodin).